Thursday 22 October 2015

Pokok ati2 ke...bunga ati2..

Emmm...ada yg sebut bunga ati2..tapi akak sebut pokok ati2. Tentulah pokok ni ada bunganya apabila sudah mencapai tahap kematangannya..bunga-bunga kecil akan terbentuk dihujungnya. Tapikan kalau bunganya tu..tak cantik la.., so, kita hendaklah potong atau pangkas dahan yg dah berbunga utk menggalakkan pucuk2 atau cabang baru. Almaklum le..pokok ati2 ni, cantiknya pada daun bukan pada bunga. Kalau dibiarkan berbunga aje..tak lame le pokok tu pun tak bertahan lama.

Bila diperhatikan pokok ati2 ni lebih kurang macam rj ( ros jepun ) je...bila dah cukup masanya, pokok2 ni hendaklah ditanam semula, baru le cantik. Apa yang menariknya ada beberapa species ati2 ni yg boleh dijadikan penawar pada beberapa jenis penyakit seperti ati2 yg berwarna hijau atau lebih dikenali dgn bangun-bangun tu. Daun boleh dijadikan teh atau terus dikunyah untuk menghilangkan batuk2 dan selesema. Daunnya memang ada bau...macam bau ubat2 gitu..tapi sesetengah orang tak tahan dgn baunya.



Gambar ni masa diawal penyemaiannya. Pokok yg senang dijaga dan dlm
 kategori lasak juga sebabnya kalau seminggu lebih tak dapat air, 
ianya macam tu juga, tak layu.
Pokok ni pemberian kawan, akak tak belipun..

Sekarang dah hidup subur dan pokoknya akak dah panjang2kan pada kawan2. Semoga terus subur
hendaknya.

Pokok ati2 lain2nya tu cepat pula layunya kalau tak bersiram dalam seminggu tu. Pokok ati2 yang berbagai variasi daunnya sangat cantik kalau dibiarkan  merimbun dengan warna -warna yang menarik. Dalam penjagaan akak ada le dalam beberapa jenis..senang didapati di nursery dgn harga yg amat berpatutan...maklum le pokok senang hidup dan menjaganya pun tak cerewet kan.......


Inipun pemberian kawan, kita buat sistem bater tempohari..



Daunnya macam baldu gitu...



Yang ini dah beberapa kali pengsan kehausan...diberi air
hidup semula..


pokok ni jadi kesukaan belalang...sekarang daunnya dah berlubang2
dikerjakan..


Pokok ati2 ni kena letak direct sunlight, so warna daun2nya lebih terang
dan menyerlah.




Daunnya kecil2 aje tapi cepat juga merimbun..



Ati2 species nipun boleh dijadikan ubat juga tapi
akak tak pasti utk penyakit apa...keseluruhan daunnya berwarna hijau..


Baru perasan masih ada dua atau tiga jenis lagi yg tak ada dalam gambar...mungkin dilain kali akak update, ok..selamat bercucuk tanam untuk semua..sama2 kita menghijaukan bumi ini..alhamdulillah..




No comments:

Post a Comment