Google+ Followers

Wednesday, 25 November 2015

Part 2 : Mari menyemai dan menanam benih

Kalau ke pasar sekarang, RM50 tu dah macam sepuluh ringgit aje...beli ikan dan sayur pun dah berpuluh ringgit jadinya...tu belum beli daging, sotong atau udang yang harganya mak aii...yang item mana tak ada GST, dia orang tibai sama jer..gaji kakitangan kerajaan naik, dia orang dapat bonus ke, minyak naik, tol naik...harga barang memang seiring naiknye..kebanyakan tu memang ambil kesempatan, kita golongan pengguna adalah mangsanya...Kejap yerr...lepaskan geram, tapi tak sepenuh hati lagi tu...nanti kena block pula..

Hari ni nak kongsi apa yang akak semai tempoh hari dan progressnya. Akak ada menyemai bawang putih dan bawang besar. Bawang putih disemai seulas tapi khabarnya ia akan menjadi selabu gitu..jom kita cuba..mana la tau boleh berlabu-labu bawang putih ni..dah tak payah beli bawang putih nanti...angan2 kejap...


bawang putih diawal penyemaian..nampak macam sesak la pula..


ada pucuknya yang akak dah potong buat masak..hehe..tak sabor benor..



kalau tanya bab rasa..tak pasti pula sebab akak dah campur dgn pucuk daun 
bawang yang besar tu..



ini bawang besar..saje nak tengok besar macam mana daunnya, 
lebar sikit aje...



sama aje macam bawang kecil tu..



pucuknya akak dah gondolkan buat masak ngan sotong...


Salah satu pokok yang sentiasa ada sebagai bekalan untuk rumah ini ialah pokok pudina. Pudina amat senang hidup, just cucuk aje dari keratan batang yang dibeli dari pasar, merimbun aje tetapi pudina ni kena rajin siram yer...satu hari tu mau 2-3 kali siram sebab batang dan akarnya yang berselirat tu amat dahagakan air. Pudina boleh dijadikan ulam mentah, campuran dalam minuman seperti lemon tea pudina dan juga campuran dalam masakan kita seperti ayam masak merah, aneka nasi, kerabu, ramuan laksa dan mee kari...kalau nak disenaraikan memang panjang berjela..sekadar panduan pada beginner. Akak pun tanam dalam pasu yang digantung jer...ini akak kongsikan gambarnya untuk tatapan semua...


pudina juga sukakan sang mentari..


pokoknya tergantung tinggi di awangan..nak ambik, pakai gunting yer..
mulakan dengan bismillah dan potong elok2..


Salah satu pokok yang akak tengah semai sekarang ni adalah tebu telor yang dah jadi famous kat satu kelab kat FB tu...akak pun tak ketinggalan nak merasa juga...tapi nampaknya lambat lagi ler nak dapat merasa, yalah baru menyemai, nak tunggu bertelur lagi, lambat lagi la tu...
akak beli benih pun melalui online...



tiga batang ni RM20 termasuk pos..


akak semai dalam polibeg dulu sebab nak tengok perkembangannya,
kalau terus tanam atas tanah, seminggu sekali aje buat lawatan, mati kering nanti.


Pokok nasi kerabu atau telang ada beberapa jenis juga, selepas berkawan dgn peminat2 pokok ni maka akak mendapat benih pokok telang putih ni FOC lagi..terus semai. FYI, bunga telang ni selalunya yang berwarna biru, birupun ada dua jenis iaitu single petal dan ada yang beropol2 gitu..dua2 jenis ni akak dah tanam, saja suka2 nak tengok bunga dan love this blue color u..
Kalau berwarna putih pun sama, ada yang single dan beropol2 juga tapi dalam simpanan akak hanya yang single aje untuk bunga yang putih ni..



ini telang putih pemberian kawan alam maya tempoh hari dan 
pokoknya dah bersedia untuk dipindahkan..



telang biru yang beropol2 atau double petals.


pokok telang biru yang beropol2 tu sebelah kanan, 
kiri tu pula telang biru juga tapi single petal atau yang tak beropol2.



disebabkan bunga yang banyak tempoh hari, maka terhasillah juga
nasi kerabu kelate ni..



birunya tu purely dari bunga telang tu..puas juga dapat
sedekahkan pada kawan2 bunga tu..



Menanam ni mendapat banyak kepuasan dan keseronokan yang tak dapat nak diceritakan. Kepada peminat atau pekebun tegar jer dapat merasai nikmat berkebun atau menanam secara kecil-kecilan ni..bukan untuk berjual pun, saje jer kongsi kalau ada yang lebih2 tu..



INFO
FYI    -    for your information.



Tuesday, 17 November 2015

Part 1: Herba, pokok2 yg mesti ditanam...ketahui serba sedikit tentang pokok2 herba ni..semuanya di laman ini..

Entry kali ini nak share beberapa jenis pokok herba yang akak tanam sekeliling rumah, iannya sebagai rencah masakan dan juga ubatan tradisional secara tak langsung. Mari mengenali beberapa jenis pokok herba kita dan khasiatnya...


Kunyit...byk khasiat kunyit dan penggunaannya dlm masakan mahupun perubatan tradisional..pucuk, bunga dan rizom kunyit boleh dijadikan ulam mentah..menghangatkan badan..untuk kecantikan juga samada dalaman atau luaran. Minum jus campuran kunyit boleh mengatasi masalah keputihan, letih lesu badan dan memulihkan sistem peranakan selepas kelahiran. Kalau masyarakat india selalunya kita nampak mereka jadikan bedak untuk menghaluskan kulit dan mengecutkan jerawat dimuka.


daun yg lebar2 kalau ditanam terus atas tanah..
maksud akak bukan didalam pasu le..tapi kalau
dapat pembajaan yang sempurna didalam pasu pun
pokok ini akan dapat hidup subur....in syaa allah..


jika diperhatikan betul2, ada bunga kunyit kat pangkal tu..
pokok ni selalu berbunga, baru semalam akak petik
dua kuntum bunganya..


ubi atau rizomnya yg muda tu sedap dijadikan ulam..
kunyit akak tersembul keluar dr tanah...
mungkin kawasan ni tanahnya keras
dan berbatu..


kunyit, daun kunyit dan serai yg dah siap dituai..
agihkan pada kawan2..


Temulawak...salah satu species temu yg sinonim dgn wanita..dibuat jus dgn campuran kunyit dan cekur..bagus utk kesihatan dalaman wanita..


temulawak...sekarang akak dah pindahkan ke dalam polibeg yang besar..


Temu pauh aka temu mangga...emmm sedapnya dibuat ulam atau kerabu. Pokoknya akak tanam didalam pasu aje..tapi ketinggiannya dah sama dgn akak...kemetot ker aku?? tak adalah..pokoknya memang tinggi,daunnye tu yg menjulang tinggi..tapi cepat aje pasu ni dipenuhi dgn ubi atau rizomnya. Wangi pauh tulah...ianya mendapat nama...


temu pauh didalam pasu yg hanya seminggu sekali mendapat air.
Kalau ada hujan ianya tak kekeringan lah..


Akar som atau ginseng jawa juga tak kurang hebatnye..pucuk direbus dijadikan ulam atau digoreng dgn mee..akar ginsengnya direbus dan air rebusan diminum, dikatakan dapat mengubati cirit-birit, buasir dan memberi tenaga kepdada wanita. Daunnya kalau boleh dicelur aje..iannya lembut dan sedikit berlendir. Akak selalunya masak air campur daun mulberry, bayam dan akar som ini bersama udang..yumm


dari bunga tu akan ada bijinya..tapi sangat kecil.
Percambahan melalui biji benih atau keratan batang,
pokok yg senang hidup juga..bunga2 kecil itupun
cantik dijadikan penyeri laman..


pokok akar som yang selalu akak gondolkan..
pucuk yang sedap dijadikan ulam..



Makota dewa....pokok herba yg popular..buahnya yg masak dihiris nipis dan dikeringkan..jadikan teh utk turunkan paras kolesterol dan gula dlm darah..jadikan amalan harian..akak tengah tunggu pokoknya berbuah..alasan tu..


pokok inipun akak tanam dalam pasu...kalau tengok
perkembangannya, tak lama lagi ianya akan berbuah..


Sabah snake grass atau pokok belalai gajah..anti kanser..dijadikan jus ( dikisar bersama epal hijau---seggengam daun belalai gajah dan sebiji epal ) atau pucuk muda dibuat ulam mentah. Ada sahabat yang mendapat breast kanser dan payudaranya sudah dipotong one side, beliau tidak mengambil apa2 ubat dr hospital atau klinik, hanya mengamalkan jus belalai gajah ini sahaja. Beliau amat berdisiplin, setiap pagi hanya meneguk jus ini setengah cawan atau 200ml tanpa "miss" sudah selama tiga tahun. AMAZING YOU...maaf le campur2 sikit, jgn pening udah le..

 Sharing is caring...beliau menceritakan sendiri pengalamannya pada akak...rumahnya sekarang byk ditanam dgn pokok ini. Emaknya akan buat jus ini untuk stok seminggu dan disimpan didalam petisejuk. Mari sama2 kita amalkan, untuk yang tidak tahan dgn baunya boleh tambah epal hijau tu..tapi kawan akak ni guna purely daunnya aje tanpa campuran apa2. So, pada sesiapa yg sihat tu...tak salah pun nak mengamal atau makan daun ini sebagai ulam dan minum jusnya tu...kalau beliau yang dah mendapat kanser jadikan minuman ini setiap hari, kita minumlah tiga atau dua kali seminggu...takkan nak tunggu sakit baru nak mula makan atau minum jusnya...PREVENTION IS BETTER THAN CURE...rojak lagi..tetapi kekadang tu orang akan lebih memahami jika kita menyelitkan ayat2 org putih ni..macam mak2 kita dulu pun byk yang speaking separuh2 kan...


Pucuk2 mudanya sedap dijadikan ulam mentah.
Sekarang akak dah biakkanya kedalam beberapa pasu lagi.
Senang hidup pokok ini, just melalui keratan batang aje..


Bebuas....sedap dibuat ulam samada rebus atau mentah..Gambar pokoknya akak tak snap pula, pucuk2 muda selain direbus dijadikan ulam, boleh juga dimasukkan dalam pais ikan selain pucuk kaduk tu. Kalau ibu berpantang elok diamalkan untuk memperbanyakkan susu ibu disamping dapat mengeluarkan angin dalam badan. Ada orang yang tak suka dgn baunya tapi akak suka sesangat dgn bau pucuk bebuas ni..lain padang lain ler unggasnya kut..


ada orang jadikan ulam mentah aje..tapi
akak mesti rebus baru boleh makan. Boleh juga dimasak
lemak campur udang tapi belum dicuba sebab isi rumah
ni tak makan pula pucuk bebuas ni..



Lemuni atau legundi...pucuknya selalu dijadikan nasi lemak lemuni dan nasi kerabu. Boleh juga dimakan mentah sebagai ulam tetapi mempunyai rasa yang kuat dan sedikit pahit..tapi akak boleh aje telan..Lemuni ni ada dua jenis yer...akak pernah tanam lemuni yg putih atau hijau tu..tapi daunnya tu tak tahu nak buat apa..maka pokoknya pun akak dah buangkan ganti yang daun purple ni..boleh juga dibuat nasi ulam atau nasi lemak nanti.
Pucuk atau daunnya boleh dijadikan air rebusan untuk mandian ibu yang lepas bersalin dan juga sebagai penyembuh kepada luka2 kecil, sakit kepala dan berbagai lagi faedahnya..selamat mencuba dan menanam yer..



pokoknya akak botakkan tempoh hari sebelum dipindahkan ke tapak ini.
Sekarang dah galak bertunas dan berpucuk..



Cekur dan cekur batik...pucuk dan rizomnya dijadikan ulam, rizomnya selalu dikisar jadikan jus bersama kunyit dan juga temulawak tadi tu... Akak pun ada tanam cekur hijau tu, tak ada gambar la pula..nanti update gambarnya yer..Warna hijau tu, pucuknya lebih wangi dan sedap jika nak bandingkan dgn cekur batik ni...Gambar dibawah adalah dari pokok di atas balcony akak.


Cekur merah atau cekur batik, pucuknya yang bergulung
 tu dicabut dan dijadikan ulam mentah..sedappp




Delima...buahnya dikisar dan diminum sebagai rawatan untuk keguguran rambut. Hendaklah diminum atau diamalkan untuk mendapat kesan yang mujarab. In sya allah akak akan mencubanya selepas ini memandangkan pokok akak ni lebat berbuah..Delima selalunya dicampur dgn pelbagai bahan lainnya dan dijadikan jus bagi kebanyakkan produk kecantikkan dan herba tradisional tempatan mahupun antarabangsa.


Mungkin delima ini untuk ubat kut..kena blend dan minum aje la..
Tapi buah sulungnya akak dah makan tempoh hari..manis cuma 
warnanya bukan merah terang tu..


bunga delima pun sangat cantik..terang aje warnanya..
boleh dijadikan pokok hiasan juga..


Masa beli tempohari katanya buah besar..tp bila dah
berbuah..tak besar manapun..tapi sayang pula
nak buang pokoknya yang dah besar merimbun tu..

Bawang dayakbawang sarawak atau bawang berlian asalnya adalah dari Amerika Selatan tapi banyak ditanam olah kaum Dayak di Kalimantan. Oleh itu ianya mendapat nama yang sebegitu,...tapi kita nak tahu khasiatnya.... untuk merawat pelbagai penyakit khususnya kanser. mudah ditanam dan dibiakkan. Selalu dijadikan rencah sup..emmm sup anda akan bertukar warna..merahlah...mak ngah oii.........Produk ni ada yang dikeringkan, dijadikan serbuk dan kapsul yang dikatakan bagus untuk rawatan kanser dan diabetis type 2, semuanya ada dijual dipasaran kita sekarang. Akak tanam dalam kotak polisterin aje bersama dengan pokok halia tu..kanan sekali tu adalah halia merujuk pada gambar di bawah ya..



dari bunga2 putih kecil tu akan ada biji benih, so boleh
biakkan melalui biji benih ataupun melalui ubi atau rizomnya juga..


Sekian untuk part 1 ni...ada banyak lagi pokok2 yang belum akak update...tunggu dilain siaran yer...mari kita hijaukan bumi dan berkongsi pengalaman, faedah atau kebaikan yang tersembunyi dari tumbuh-tumbuhan ini. Semuanya adalah anugerah dan milik Allah..amin.









Wednesday, 11 November 2015

Muharram dan bubur asyura...bubur asyura versi akak..

Segalanya mudah dan cepat dgn NOXXA...Muharram dah dipenghujung bulan, baru berkesemptan mengupdate.
Bubur asyura akak adalah versi utara...orang utara tak la pandai nak masak versi selatan ke...timur ke..yg lebih rumit tu..
Akak pula masak sorang2...so kacau sampai lenguh tangan nak menyiapkannya. Akak lebih gemar makan semasa masih panas kerana ada yg suka masukkan dalam petisejuk dulu...So, versi utara ni ada yg jenis cair terutamanya di negeri Pulau Pinang. Kalau Kedah dan Perlis tu kebanyakkan buat yang macam bingka atau bengkang tu...lembut semasa panas tapi sedikit keras bila dah sejuk.
Apapun versinya...sebutan atau namanya adalah Bubur Asyura. Meh layan versi akak pula...

Bubur Asyura

Akak listkan jenis kekacang dulu. anggaran 200g setiap satu.
1- Kacang merah ( kacang merah bulat kecil )
2- Kacang buah pinggang ( kacang merah besar )
3- Kacang hijau
4- Kacang tanah
5- Jagung fresh 2 tongkol, hiris.

Ada beberapa jenis kacang lagi tapi tak ada stok, so akak tak letak..sebenarnya boleh letak kacang kuda, kacang duduk, gajus, badam dan berbagai2 jenis kekacang ye..
Dibawah ni list untuk ubi pula...

1- Keledek oren
2- Keledek jepun

Stok akak ada dua jenis ubi ni aje...kalau nak kasi meriah boleh letak semua jenis ubi seperti...ubi keladi, ubi kayu, keledek purple, pumpkin atau labu. Kalau ubi kentang tu tak sesuai la pulakk..

Lain2 bahan tambahan:

Pisang- potong serong sederhana tebal.
sagu mata ikan- rendam dan toskan

Bahan2 wajib:

Gula merah- 400g masak dgn secawan air dan 2 helai daun pandan, tapis.
Gula pasir- ikut kemanisan yg dikehendaki, kita boleh rasa dan tambah ikut kemahuan..leh paham dakk...
Santan pekat 500g. (akak tambah santan kotak yg 200ml tu-kasi lemak sikit )
Tepung beras 3 cawan, akak letak semata2 tepung beras, ada versi yg campur bagai2 tepung, terpulanglah..mahu jadi apa..mahu jadi b....eheh kesitu pula..jgn tension, masak perlu relax..santai...
Garam
2 helai daun pandan disimpul- bukan yang tadi tu..jgn kedekut, pandan byk kat belakang umah tu...

Kaedahnye..semua kekacang tadi cuci bersih dan direbus, dgn pressure cooker Noxxa tu sekejap aje..Kalau kacang hijau tak payah rendam bagai, terus on high pressure for below 10 minutes aje.
Kacang merah tu dalam 15 minit. Kalau ubi tu akak tak rebus sebab ianya cepat juga masak.

Bancuh tepung dgn 3 cawan air, tapis terus kedalam kuali atau periuk besar, masukkan daun pandan, didihkan dan selalu dikacau, kalau pekat tambah air panas, (air panas mendidih ni akak standby tepi)
mudahkan kejo kite...agak2 tepung dah masak letak ubi dan sagu, bila ubi dah lembut dan sagu dah kembang letak gula, jagung dan santan.

Jangan berhenti mengacau, tak nak dasarnya hangus/hangit dan santan tu tak nak pecah minyak..nanti tak cantikk. Sagu dulu ye..kalau letak gula dulu nanti sagu tu lambat pula nak masak atau mentah (memutih ) aje.

Perasakan dgn garam, letak semua kekacang terus mengacau sehingga pekat. Waktu dan ketika ini, boleh la rasa, nak manis ke..nak lemak lagi ke..nak masin sikit lagi ke..kita yg buat diakan... Last, letak pisang, kacau sebentar, tutup api dan boleh terus letak dalam bekas yg dilapik daun pisang...wangi u..

Sedia utk diagih kepada jiran yg bertangga dan tak ada tangga...selamat mencuba. Kalau makan sorang..boleh pengsannn seminggu..

kena kuat mengayuh atau mengacau ketika ini...


warna dah bertukar bila semua bahan2 dah masuk.


sedekahkan pada jiran dan kawan2.


untuk santapan sendiri..tengok tu dah ditebuk, bukan tupai tapi orang..

akak suka pisang tu...kalau suka letak lebihh ye..

Bubur asyura ni sebenarnya kalau dibuat secara gotong royong tu..meriah sangat. Disamping dapat menjalinkan saliturahim dan ukhuwah sesama masyarakat setempat, ianya juga sebagai sedekah kepada yg kurang berkemampuan tu, lagipun makanan ni mengenyangkan...alhamdulillah..




Resepi mudah...kailan tumis dgn isi ayam..

Kailan adalah antara jenis sayuran yg menjadi kegemaran akak samada tumis dgn ikan masin, udang, daging atau isi ayam. Kali ni akak masak guna isi ayam dari 2 ketul dada ayam. Selalunya part ni ( dada ayam ) tak menjadi kegemaran anak2 sebab isinya yg banyak...muak. Tapi part ni le yg paling sihat, zero kolesterol gitu...
Resepi mudah ni mesti semua orang dah cuba buat tapi versi yg berlainan kut...Cara masing2 kan..

Kailan goreng dgn isi ayam

1- 2 ketul dada ayam- bersihkan dan asingkan isi dgn tulang, potong nipis dan memanjang.
2- 5 perdu kailan- asingkan daun dan batang, batang potong nipis bahagian yg lembut aje.
3- 1 batang carot potong nipis.( kalau nak buat corak pun tak kisah le..)
4- 4 biji cili vietnam- ketuk.
5- 1 ulas bawang holand potong bulat atau dadu besar.
6- 2 ulas bawang putih diketuk dan diracik halus.
7- 1 biji lada merah potong serong. Kalau ada capsicum pun sesuai juga.
8- lada sulah, garam dan serbuk perasa ( optional )
9- 1 sb sos tiram, minyak utk menumis.
10- sedikit tepung jagung dibancuh dgn sedikit air utk memekatkan kuah- yg ni akak tak buat.

Kaedahnye...isi ayam tu kita gaulkan dgn lada sulah dan garam, tumis dgn sedikit minyak sehingga separuh masak. terus letak bawang putih dan bawang holand tadi, biar wangi letak carot dan batang kailan..jgn lupa cili yg diketuk tadi dan cili besar.
Bila dah lembut, masukkan sos tiram dan letak daunnya, perasakan. Secubit gula utk balancekan rasanya. Kalau yg nak masukkan tepung jagung tu..inilah saatnya..mendidih aje terus tutup api, tak nak over cook ye..

ini sebelum masukkan daun kailan tu..


hidangan yg mudah..akak makan macam tu aje kalau panas2 le..

Kalau masak jenis2 sayuran ni akak selalu letakkan lada sulah atau lada hitam kerana kebanyakan sayuran adalah sejuk walaupun ianya baik untuk kesihatan kerana mempunyai banyak vitamin terutamanya vitamin A untuk sayuran berdaun hijau ni...terpulang pada masing2..kita yang makan kita boleh tahu yang mana sesuai dgn badan kita. Ada tu yg berangin, so tak bolehlah nak makan peria atau kacang panjang dan macam2 lagi..Tepuk dada tanyalah selera..kita lebih tahu tentang badan kita sendiri...banyak pula mengomel...resepi tak seberapa...cakap lebih..sharing is caring yunkkkk....





Part 1: Mari menyemai dan menanam... Meh tanam pokok bawang...

Mahalnya....itu le harganya boleh mencecah sehingga RM12 sekilo tempoh hari..akak bercakap tentang daun bawang ni..senangnya nak tanam pokok bawang ni..jom kita menanam dan menyemai benih pula..
Apa salahnya untuk makan sendiri, tanam pun skala kecil aje..yang mana senang tumbuh, cepat dapat hasil, boleh juga dapat mengurangkan perbelanjaan harian dapur kita tu..
Selalunya kalau ke pasar raya akak akan pilih bawang yg dah ada tunas, kalau tak ada pun tak apa, kita potong sikit bahagian atas tu..kepalanya tu kita benamkan atau tanam ke dalam tanah.
Medium kita tu...basahkan sikit, jangan letak banyak air, nanti bawang tu cepat busuk atau rosak. Dalam 3 hari tu dah boleh nampak tunasnya keluar...1-2 minggu dah boleh tuai hasil.
Kita nak guna bukan banyak pun...untuk garnish atas bihun, mee, sup, buat cucur udang, letak dalam kari, telur dadar dan apa2 aje...nak, potong aje..lepas tu tumbuh semula dan boleh le letak sedikit baja..organik atau baja kopi pun ok..meh layan gambar dgn pokok bawang akak.

bawang yg sesuai untuk ditanam..

pokok bawang selepas dituai, ia akan tumbuh semula..

sedia dituai...



akak sedekahkan pada kawan2 utk tuaian yg pertama..



saiznya tak mengecewakan...boleh cuba ya..

Dengan penjagaan yang minima dan kalau air tu just renjis2 aje, sekali sehari dah memadai, jgn kasi lencun nanti dah tak keluar pucuk la..sebab bawangnya dah lembik dan reput, hasil yang cepat..jom kita tanam..


Monday, 2 November 2015

PUCUK PAKU....kalau jumpa terus terpaku..

Pucuk paku tumis cili dgn udang...entri tertunggak

Teringat dengan mak kita..sebutannya atau panggilannya adalah paku tanjong...Kalau tinggal kat PENANG atau PERAK, pucuk paku ni memang senang nak dapatkannya..selalu ada jual..tetapi sekarang ni dah mahal sikit..kalau dulu RM1, bila dah masak dapat la semangkuk kan..sekarang ni ciput aje....cepatnya masa berlalu.
Jangan tak tahu...pokok ni ramai yg dah tanam..buat kebun lagi..nak makan petik aje, tak payah nak ke pinggir hutan, kawasan berpaya, kebun kelapa sawit atau tepian sungai utk nak kutip pucuk ni..silap hari bulan boleh jumpa yang duk merayap kat dalam belukar tu..seram oii..sebab tu rela beli kat pasar lagi kan...kita tengok resepi di sini..

2 ikat pucuk paku
3 biji cili besar + 3 biji cili padi, nak pedas boleh tambah
1 mangkuk kecil udang segar
1 ulas bawang besar, potong nipis
2 ulas bawang putih
sedikit belacan jika suka
garam, gula dan perasa ( optional )
minyak utk menumis ( 2sb )

1. Pucuk paku dibersihkan, potong hanya bahagian yg lembut sahaja. Cili ditumbuk lumat bersama bawang putih.
2. Panaskan minyak, layukan bawang dan masukkakn cili tadi, bila dah wangi, masukkan pucuk paku dan udang tadi. Cili tadi jangan hangus ya dan udang tu kita tak nak terlebih masak, nanti keras sebab tu akak letak pucuk paku dulu.
3. Perasakan, letak gula sikit sebab nak balance kan rasa ..resepi ni kan guna byk cili..
4. Air tu terpulang, kadang2 tu air dari basuhan pucuk paku tadi pun dah mencukupi..akak lebih suka letak air panas mendidih kalau nak berkuah sikit. Jika nak kering tak perlu ya..
5. Bila pucuk paku dah lembut boleh tutup api..siapp..



yg sebelah kanan tu pucuk paku..nak pedas letak cili hijau tu byk2


pucuk paku goreng makan bersama ikan goreng dan sambal belacan pun sedap..


Sekadar perkongsian, jika malas nak menumbuk cili bagai..boleh aje letak cili kering yg siap mesin tu..kalau cili boh tu tak sedap kut..nak masak ni kena berusaha juga kan..so boleh le cuba..pada yg tak suka belacan tu tak perlu letak pun..kalau tak ada udang fresh..boleh ganti dgn bilis atau udang kering. Kalau dah letak udang kering, belacan jgn letak ya..

Masak apa hari ni.....

Lemak pucuk salang sama udang fresh....

Fresh tu maknanya bukan udang kering la....campur sikit ubi keledek oren ke..putih pun boleh.. atau lobak merah aka carot tu..utk warna dan rasa juga..ubi kan manis..potong cili bagi ada rasa pedass sikit, goreng pula ikan pekasam ke...ikan kering pun ok...sambal belacan yang berdesing telinga dan kasi leleh...air hidung ler..meleleh..maap yer..banyak pula melalut..maklum le lama tak masuk dapur ni..fuyooo...nasi mesti panaih2 kata orang utara, baru la terangkat..meh kita layan resepi dulu...

3 ikat daun salang
1 mangkuk kecil udang segar
1 batang karot potong serong atau
sebiji keledek oren sederhana besar
2 - 3 biji cili padi, ketuk atau hiris
1 ulas bawang besar potong wedges
2 ulas bawang putih dihiris
1 mangkuk santan pekat anggaran RM2
1 mangkuk air
1 bungkus sohoon  ( RM1 )- rendam dan potong pendek
garam, serbuk perasa (optional )
cili merah utk color, cantikkan dish kita tu..nak makan pun tak ada hal..

1. Cuci bersih daun salang, koyakkan utk daun besar tu..Didihkan 1 mangkuk air tadi, letak semua bawang dan karot atau ubi tadi.
2. Bila air dah mendidih dan karot separuh masak, letak daun dan cili, bila daun dah layu baru le masukkan udang dan santan.
3. Perasakan, letak sohoon, kacau selalu sebab kita tak nak santan tu meruap atau pecah minyak. Bila dah mendidih, bolehlah matikan api tu..siappp.




Saja je akak letakkan resepi ni...utk beginner memang kena ada guidance kan..kalau dah pro tu...campakkan aje..pun jadi. So kalau letakkan ubi keledek, kuah akan rasa lebih manis. Pada penggemar sohoon seperti akak ni, memang tak ada masalah dgn masak lemak putih ni..memang ngamm...tapi kuah kena lebihkan sebab sohoon ni akan menyerap kuah kita nanti, Kalau ada yg suka fucuk tu..pun boleh aja,..rendam sampai lembut, masukkannya sebelum letak daun tu...
Lagi satu tu..kalau nak ganti udang dgn telur pun ok..telur masukkan sebiji2 jgn kasi pecah.
Kalau tak nak masak lemak, buat sayur bening aje pun boleh..orang utara kata sayur ayaq ( air ) kita yang buat dia kan...suka hati ler..Selamat mencuba yer..
Sedikit info, pokok salang ni banyak didapati di negeri Perak, akak beli ni pun kat pasar malam Simpang, Taiping. Akak pun ada pengalaman memetik sendiri pucuk salang ni semasa lawatan ke rumah saudara sebelah abang ipar tempoh hari...teruja betul. Tak ada rezeki masa tu..sebab tak ada anak pokok utk diambil..so dapat pucuk salang aje le..rezeki jugalah kan.... Kalau tidak bolehlah tanam sendiri pokok ni..kat nursery pernah juga tanya, tapi tak ada orang yang jual anak pokok ni. Sadis betul...


Ini le rupanya pucuk salang tu..


pucuk ni kita koyakkan aje tak perlu guna pisau utk menghirisnya..