Monday 25 September 2017

Bila saudara-mara bertandang...

Ubikayu, pucuk ubikayu, pucuk kelor dan berbagai jenis ulam dipetik untuk makan beramai-ramai. Kalau sorang2 tak rajin juga nak ulam bagai. Bila dah ramai, seronok berulam dan makan bertambah2 pula.
Ini cerita minggu lepas bila adik dan abang bertandang ke rumah. Seronok bila ramai2 macam ni, letih pun hilang sebab asyik makan jer...haha.
Ada pula sambal tempoyak hijau, budu cili padi dan sambal kicap untuk suami yang tak makan budu dan tempoyak tu... Laju jer makan tak ingat...😜😜😜
Antara hasil yang dipetik dan sempat nak posing. Ada juga petik aneka pucuk ubikayu untuk dibuat masak lemak cili api. Pucuk ubi putih, pucuk ubi kerinting dan pucuk ubi merah. Tak sempat pula nak bergambar. Ulam pula pucuk gajus, bebuas, samak, terung ulam dan cemumar. Puas hati bila dapat petik dari laman sendiri. Bebas dari racun dan bahan kimia.

Ubikayu, terung pipit dan pucuk kelor.

Pucuk kelor ni dibuat masak lemak putih bersama keledek.

Abadikan di sini. Bukan mudah untuk berkumpul dan makan bersama macam ni. Memasing sibuk dgn hal keluarga dan kehidupan harian.

Keluarga akak pun tak penuh sebab anak2 di perantauan. Saudara-mara pula hanya 2 famili dari 7 kesemuanya. Bila ler nak dapat berkumpul semua???


Cili padi dari laman akak.

Sambal tempoyak cili hijau bersama bilis dan petai.

Ubikayu sebagai buah tangan untuk dibawa pulang. Kalau dibiarkan memang jadi kayu sebab tak ada kudrat nak mencabutnya.
Mujur hujan dah berhari2, tanah sudah lembut dan kerja mengorek dan mencabutnya jadi lebih senang. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment