Google+ Followers

Thursday, 13 July 2017

Pajeri terung + nenas

Hihi....terung lagi...jangan jemu dgn resepi terung,nama pun suka terung kan...
Sejujurnya terung utk resipi pajeri ni akak beli bukan hasil dr tanaman akak tetapi sebelum pindah itu hari akak dah pernah tanam terung panjang ungu ni...
Tak panjang hayatnya dek kepanasan dan hanya mendapat air seminggu sekali,selebihnya mengharapkan air hujan. Sempat juga merasa terung putih bulat, terung panjang hijau dan terung panjang ungu ni.
Berbalik kepada resipi pajeri terung ni,lain orang lain pula caranya. Di sini akak share cara yg akak selalu buat.

Terung panjang ungu 3biji. Belah 2biar putus. Setiap belahan dibelah lagi tapi tak putus pula. Senang dan cepat masak.
Nenas 4keping dibelah empat tak putus. Nenas masak bukan yg ranum masaknya.
Rempah tumisan (4bj pelaga, 1 btg kayu manis, 3 kuntum bunga lawang dan 5kuntum bunga cengkih- basuh,toskan )
2 ranting daun kari
Sejari halia
Bwg putih 4 ulas
Bwg besar selabu
Halia,bwg putih dan bwg besar dimesin,ketepikan.
Segenggam udang kering,rendam air panas 5 minit dan toskan.
4 sudu besar rempah daging Babas
2 sudu besar serbuk cili
2 sudu besar cili paste
Rempah dan cili semua jadikan paste dgn dicampur bhn2 yg dimesin tadi. Masukkan sedikit garam dlm paste ini.
1 senduk kerisik
1 mangkuk kecil santan pekat.
Sejari halia dihiris halus
5ulas bwg kecil dihiris
2ulas bwg putih dihiris
Minyak utk menumis
Garam, gula melaka,gula putih
Perasa (optional)

-panaskan minyak,tumis 4 beradik sehingga wangi. Masukkan bahan yg dihiris. Tumis biar layu. Letak daun kari.
-masukkan paste tadi dan renihkan dgn api perlahan sehingga pecah minyak. Selalu dikacau utk elakkan berkerak dan hangit.
-rempah dah masak,masukkan air,terung dan nenas. Masukkan gula melaka dan gula putih ikut kemanisan yg dikehendaki.
-masukkan juga udang kering, kerisik dan santan. Biar merenih, kuah hendaklah pekat. Perasakan. -terung dan nenas sudah lembut, tutup api.

Kali ni akak masak dalam kuali, terung je kelihatan, nenas tenggelam. Pajeri terung selalunya disajikan bersama ikan masin yg digoreng, baru ngammm..


Nota:
Jangan rasa pelik bila terung dicampur dgn nenas,ok jer...sedap ada masam manis. Semasa masukkan air just ukur dgn terung tu, jgn banyak sebab nenas juga akan mengeluarkan air, nanti kuah akan cair sebab santan pun belum dimasukkan lagi. Air tu utk lembutkan terung dan nenas jer.
Gula ikut citarasa sendiri, akak buat ada rasa pedas dan tak terlalu manis. Yg penting,rasa dulu sebelum menambah apa2 perasa spt garam sebab dah ada udang kering. Gula putih pula sebab nenas sudah manis dan ada guna gula melaka. Gula melaka memberi warna yg agak gelap tapi wangi dan sedap.
Penggunaan udang kering dlm masakan pajeri ni, ianya memberi aroma dan rasa yg tersendiri selain dapat memekatkan kuah pajeri kita. Udang kering boleh dimesin sebahagiannya bersama bwg dan halia itu, baru ada ummphh..
Akak guna sedikit saja santan sebab sudah ada kerisik yg juga berminyak dan lemak. So, pandai2 lah adjust dan balancekan rasa. Selamat mencuba.





No comments:

Post a Comment